Po co w żłobku jest psycholog?

                         

Po co w żłobku jest psycholog?

Z punktu widzenia psychologii rozwojowej człowieka, okres niemowlęcy oraz okres wczesnego dzieciństwa to czas, w którym zmiany rozwojowe są szczególnie liczne. Zmiany w zakresie interakcji społecznych, nabywania i wykorzystywania mowy, pamięci, zdolności rozumowania, koncentracji uwagi oraz wszystkich innych obszarów funkcjonowania ludzkiego są największe właśnie wtedy. Stąd bardzo ważna jest rola psychologa w żłobku, który uważnie czuwa, by zmiany te przebiegały jak najbardziej prawidłowo

Praca psychologa w żłobku gminnym obejmuje przede wszystkim obserwację. Psycholog towarzyszy opiekunom w trakcie codziennych zajęć, pomaga i obserwuje dzieci zarówno podczas posiłków, zabawy spontanicznej oraz zajęć pedagogicznych. Służy to celnej diagnozie rozwoju dzieci, co niezbędne jest dla ustalenia dalszej pracy z nimi. 

Obserwacja dziecka – przy uzyskanych dodatkowych informacjach od opiekuna grupy – może wymagać przeprowadzenia z nim kilku prostych prób, nie wykraczających poza codzienne działania w żłobku. Obserwacja i próby umożliwiają wykrycie ewentualnych nieprawidłowości rozwojowych, które bez odpowiednio ukierunkowanej stymulacji mogą pogłębiać się i zaburzać ogólny rozwój poznawczy dziecka.

Podczas spotkań konsultacyjnych realizowanych na terenie żłobka – psycholog przekazuje rodzicom ustną informację o kolejnych krokach jakie powinni podjąć.

Rodzice dzieci, które będą wymagały dalszej konsultacji i ewentualnej poszerzonej diagnostyki w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej (badanie psychologiczne, badanie pedagogiczne) są na bieżąco informowani o takim wskazaniu. Diagnoza dziecka w Poradni jest dokonywana na pisemny wniosek rodzica, bezpłatna i dobrowolna. Jeśli Poradnia wymaga dostarczenia dokumentacji opiniującej funkcjonowanie dziecka na terenie placówki (żłobka) powyższą przygotowuje się na pisemny wniosek rodzica.

Działania psychologa na terenie żłobka ma na celu ukierunkowanie rodziców na jakim poziomie kształtuje się rozwój ich dziecka oraz o jego możliwościach na danym etapie rozwoju, np. czego można od niego wymagać oraz w czym należy mu pomóc.

O funkcjonowaniu dziecka, które wymaga poszerzonej diagnozy specjalistycznej są informowani tylko Ci rodzice, u których dziecka zaobserwowano nieprawidłowości.